Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nowelizuje rozporządzenie w sprawie kar za nie przestrzegania przepisów przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego. Krajowa Rada Izb Rolniczych opiniując projekt (do pobrania >>>) rozporządzenia negatywnie odniosła się do zasad określania kar i ich wysokości.
W projekcie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego na postawie art. 26 ust 2 ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2014, poz. 1577, z późn. zm.) został przewidziany tzw. „widełkowy zakres kar”. Zdaniem Krajowej Rady Izb Rolniczych przyjęte rozwiązanie budzi szereg wątpliwości. W szczególności kontrowersje może budzić pozostawienie podmiotom nakładającym kary zbyt dużej swobody i dowolności przy ustalaniu wysokości kary. Brak ujęcia w rozporządzeniu przesłanek, jakimi powinien kierować się organ administracji państwowej przy wymierzaniu kary przy jednoczesnym wprowadzeniu zakresu kar „od…do…” sprawia, że prawo będzie stosowane niejednolicie w przypadku identycznych stanów faktycznych. Jednocześnie ukarany podmiot będzie miał wyjątkowe trudności we wniesieniu merytorycznego odwołania od nałożonej kary, jeśli nie będzie zgadzał się z jej wysokością, gdyż niewiadome są przesłanki, jakimi należy kierować się przy ustalaniu wielkości kary pieniężnej. W związku z powyższym postulujemy bądź wprowadzenie jednolitej wysokości kar za dane naruszenie, co maksymalnie ograniczy możliwość dowolnego ustalania wysokości kar pieniężnych przez urzędników państwowych, bądź zawarcie w rozporządzeniu kryteriów, jakimi powinien kierować się Organ przy ustalaniu wysokości nakładanej kary pieniężnej w ramach ustalonego zakresu wysokości kary. Takie rozwiązanie zostało przyjęte w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia określone w przepisach o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt dotyczące postępowania z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami pochodnymi ( Dz U 2014 poz 629) wydanym na podstawie art. 85a ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.).
W przekonaniu KRIR proponowany projekt wysokości kar nie spełnia w pełni derogacji art. 26. ust 2 ustawy mówiącym o tym, iż wysokość kar i ich zróżnicowanie powinno uwzględniać nie tylko rodzaj naruszeń, ale również społeczną szkodliwości czynu i stopnia zagrożenia dla bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności. Wysokość kar naszym zdaniem powinna być w głównej mierze uzależniona od skali i wielkości produkcji.
Proponowana wysokość kar w wielu przypadkach jest nadmierna i nieadekwatna do wagi naruszeń przepisów i może zniechęcić rolników do prowadzenia rolniczego handlu detalicznego, sprzedaży bezpośredniej czy MLO, a w przypadku ich zastosowania może doprowadzić do bankructwa szczególnie małych gospodarstw.
Dla przykładu określone kary w § 1,projektu .
- pkt.37.kara od 200-15000 zł, za niespełnianie wymogów weterynaryjnych przy produkcji zwierzęcej przeznaczonej do sprzedaży bezpośredniej.
- pkt.44. 1000-5000zł kara za wprowadzenie na rynek mięsa pochodzącego z produkcji na użytek własny
- pkt.45. kara 100-2000zł przy niespełnianiu wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa na użytek własny,
przewyższają w znacznym stopniu wartość produkcji.
KRIR oczekuje na zmianę zasad określania kar i ich wysokości w projekcie rozporządzenia jak również liczy na zorganizowanie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi spotkania uzgodnieniowego w tej sprawie.
(Źródło: KRIR)