20 lipca 2021r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zgłosił uwagi samorządu rolniczego do projektu o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego w produkcji rolnej.
Zaproponowana stawka zwrotu podatku akcyzowego (biorąc pod uwagę znaczny wzrost kosztów produkcji, podwyżek cen paliw i przede wszystkim rosnącej inflacji) jest zdaniem samorządu za niska. Proponowano więc zwiększenie limitu ze 100 litrów do 130 litrów na 1 ha użytków rolnych będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego oraz zwiększenie z 30 litrów do 50 litrów na 1 średnią roczną dużą jednostkę przeliczeniową bydła.
W projekcie nie uwzględniono hodowców trzody chlewnej, owiec, kóz i koni, utrzymujących pozostałe zwierzęta gospodarskie podlegające systemowi identyfikacji ARiMR umożliwiając im skorzystanie z ubiegania się o zwrot części kosztów związanych z prowadzeniem towarowej produkcji zwierzęcej. Prowadzenie chowu powyższych gatunków zwierząt również wiąże się z dodatkowym użyciem oleju napędowego w związku z pracami obsługującymi maszynowo hodowlę, dlatego zdaniem samorządu należy to uwzględnić w przepisach projektowej ustawy.
W odpowiedzi do KRIR wpłynęły poniższe informacje z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
W związku z zawartym w "Polskim Ładzie" działaniem pn. "Jeszcze większy zwrot akcyzy za paliwo rolnicze", ww. projekt ustawy przewiduje zwiększenie limitu zużywanego oleju napędowego na 1 ha upraw rolnych do 110 litrów oraz zwiększenie limitu zużycia oleju napędowego do 1 dużej jednostki przeliczeniowej bydła (DJP) do 40 l. Obecnie nie ma możliwości dalszego podwyższania tego limitu.
Proponowana zmiana dotycząca wprowadzenia dodatkowego limitu zużywanego oleju napędowego do trzody chlewnej, owiec, kóz i koni wykracza poza zakres zgłoszony do Wykazu Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów. Wprowadzenie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej do trzody chlewnej, owiec, kóz i koni zostanie rozważone przy ewentualnych dalszych zmianach systemu zwrotu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego.