27 maja 2019r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz niektórych innych ustaw. Najważniejsze zmiany w obrocie ziemią przedstawia Janusz Ciesielski Dyrektor OT KOWR Łódź.
Celem uchwalonej ustawy jest złagodzenie ograniczeń w zakresie obrotu nieruchomościami rolnymi, wprowadzonych na mocy ustawy z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw.
Ustawa określa zasady kształtowania ustroju rolnego państwa przez:
poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych;
przeciwdziałanie nadmiernej koncentracji nieruchomości rolnych;
zapewnienie prowadzenia działalności rolniczej w gospodarstwach rolnych przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach;
wspieranie rozwoju obszarów wiejskich;
wdrażanie i stosowanie instrumentów wsparcia rolnictwa;
aktywną politykę rolną państwa.
Ustawa wprowadza rozwiązania stanowiące odzwierciedlenie doświadczeń w stosowaniu obowiązujących przepisów lub wiążące się z realizacją postulatów zgłaszanych przez środowiska rolnicze. W szczególności, nie zmieniając wprowadzonego ustawą z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw wymogu, zgodnie z którym nabywcą nieruchomości rolnej może być, co do zasady, rolnik indywidualny, zdecydowano o wprowadzeniu rozwiązań, które będą miały na celu złagodzenie dotychczas obowiązujących ograniczeń w obrocie nieruchomościami rolnymi.
Osoba, która nie jest rolnikiem indywidulanym, będzie mogła kupić większy kawałek ziemi. Do tej pory nierolnik mógł kupić 0,3 ha, teraz będzie mógł nabyć areał do 1 ha. Przepisy ustawy mówią o tym, że od 0,3 ha do 1 ha nie będzie już potrzebna zgoda dyrektora generalnego KOWR na nabycie nieruchomości rolnej. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa będzie miał jednak prawo pierwokupu (prawo nabycia) takich nieruchomości.
Zakładane cele ustawy, w ramach zmian ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, realizowane będą m. in. poprzez:
1) poszerzenie katalogu przypadków, w których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego; oprócz obecnie istniejących wyjątków, przepisy ww. ustawy nie będą również stosowane do nieruchomości rolnych:
a) położonych w granicach administracyjnych miast,
b) stanowiących tzw. „grunty niezbędne”,
c) pod stawami rybnymi, tj. nieruchomości rolne w których grunty, oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jako grunty pod stawami, stanowią co najmniej 70% powierzchni nieruchomości,
2) doprecyzowanie definicji gospodarstwa rolnego, przez które należy rozumieć gospodarstwo rolne w rozumieniu Kodeksu cywilnego, w którym powierzchnia nieruchomości rolnej albo łączna powierzchnia nieruchomości rolnych jest nie mniejsza niż 1 ha;
3) poszerzenie listy podmiotów i przypadków, których nie dotyczą określone w ustawie główne warunki nabycia nieruchomości rolnej (czyli spełnienie przez nabywcę kryteriów uznania go za rolnika indywidualnego i ograniczenie obszarowe nabywanej nieruchomości rolnej) oraz nie ma potrzeby uzyskiwania zgody Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na transakcję:
a) poszerzenie kręgu osób bliskich o rodzeństwo rodziców oraz o pasierbów,
b) włączenie do grupy ww. podmiotów spółki prawa handlowego, która jest operatorem systemu dystrybucyjnego gazowego, niektórych rodzajów spółki kapitałowej lub grupy kapitałowej, spółdzielni produkcji rolnej dokonującej nabycia w drodze pierwokupu i członka spółdzielni rolnej mającego wkład w tej spółdzielni, w przypadku zbycia na jego rzecz wkładu gruntowego przez innego członka tej samej spółdzielni,
c) poszerzenie katalogu ww. przypadków m.in. o: nabywanie nieruchomości rolnych o powierzchni mniejszej niż 1 ha, nabywanie nieruchomości w toku postępowania egzekucyjnego i upadłościowego, nabywanie nieruchomości w wyniku zniesienia współwłasności, podziału majątku wspólnego po ustaniu małżeństwa oraz działu spadku, nabywanie nieruchomości w wyniku podziału, przekształcenia bądź łączenia spółek prawa handlowego (przysługujące KOWR prawo pierwokupu udziałów i akcji będzie obejmowało jedynie spółki, które mają więcej niż 5 ha użytków rolnych, analogiczny próg powierzchni został wprowadzony także w przypadku spółek osobowych, w odniesieniu do których KOWR przysługuje prawo pierwokupu nieruchomości rolnych w sytuacji zmiany lub przystąpienia nowego wspólnika do spółki.), nabywanie nieruchomości położonej na obszarze górniczym lub terenie górniczym itp.;
4) poszerzenie katalogu przypadków, w których nabycie nieruchomości rolnych będzie możliwe po uprzednim uzyskaniu zgody Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, oraz doprecyzowanie wymogów względem zbywcy nieruchomości rolnej i nabywcy takiej nieruchomości;
5) zastąpienie dotychczasowego obowiązku dawania przez nabywcę rękojmi należytego prowadzenia działalności rolniczej wymogiem zobowiązania się przez niego do prowadzenia działalności rolniczej na nabywanej nieruchomości oraz wymogiem uzyskania opinii dotyczącej zamierzonej działalności rolniczej, wydanej przez właściwy wojewódzki ośrodek doradztwa rolniczego;
6) zmniejszenie z 10 do 5 lat okresu, przez który:
a) nabywca nieruchomości rolnej jest obowiązany prowadzić gospodarstwo rolne, w skład którego weszła nabywana nieruchomość,
b) nabyta nieruchomość nie może być zbyta ani oddana w posiadanie innym podmiotom.
c) Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka, na wniosek nabywcy nieruchomości rolnej, może wyrazić zgodę, na zbycie nieruchomości, przed upływem okresu 5 lat od dnia jej nabycia, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem nabywcy nieruchomości rolnej lub interesem publicznym. Dotychczas taką zgodę mógł wydać jedynie Sąd.
Nowelizacja ustawy UKUR nakłada na Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa obowiązek stworzenia, utrzymania i rozwoju systemu teleinformatycznego umożliwiającego zamieszczanie nieodpłatnie:
ogłoszeń o zamiarze sprzedaży nieruchomości rolnych
odpowiedzi na powyższe ogłoszenia.
W ramach zmian ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa przewidziano m.in.:
1) umożliwienie dyrektorowi oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa udzielania zamówień publicznych, np. na usługi związane wyłącznie z działalnością danego oddziału;
2) umożliwienie Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa, za zgodą ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, wykorzystywania mienia Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa do ustanawiania zabezpieczeń związanych z realizacją zadań wynikających z polityki państwa, w szczególności w zakresie wsparcia rolnictwa, aktywnej polityki rolnej oraz rozwoju obszarów wiejskich (suma hipotek nie może przekroczyć jednak łącznie 1 mld zł);
3) wymóg uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na nieodpłatne przekazanie gruntów Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego czy też osoby bezrobotnej oraz poszerzenie możliwości nieodpłatnego przekazania nieruchomości Zasobu na rzecz jednostki samorządu terytorialnego (objęcie tą możliwością jednostek samorządu terytorialnego posiadających ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu);
4) przyjęcie zasady, że jedną z form gospodarowania przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa jest wniesienie mienia lub jego części do spółki prawa handlowego.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów dotyczących platformy informatycznej służącej zamieszczaniu ogłoszeń o zamiarze sprzedaży nieruchomości rolnych, które wejdą w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Janusz Ciesielski
Dyrektor OT KOWR Łódź