Zarząd KRIR wielokrotnie występował o podjęcie inicjatywy ustawodawczej celem zmian w systemie ubezpieczeń społecznych rolników. Na jeden z wniosków o umożliwienie rolnikom korzystającym z zasiłku opiekuńczego i świadczeń pielęgnacyjnych, Zarząd KRIR otrzymał obszerne wyjaśnienia z resortu pracy i polityki społecznej (zobacz >>>).
W piśmie zawarto m. in. informację, że zaprzestanie wykonywania pracy w gospodarstwie rolnym, potwierdza się stosownym oświadczeniem złożonym przez rolnika pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Wskazano również, że w ustawie o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, jak i w ustawie o świadczeniach rodzinnych, nie wprowadzono definicji zaprzestania prowadzenia gospodarstwa rolnego ani definicji zaprzestania wykonywania pracy w gospodarstwie, ani nie odesłano w tym zakresie do innych aktów prawnych. W związku z tym, ocenę, czy dany rolnik, małżonek rolnika, domownik zaprzestał prowadzenia gospodarstwa rolnego/wykonywania w nim pracy, czy też nie, ustawodawca pozostawił rolnikowi, małżonkowi rolnika, domownikowi.
Pomimo powyżej interpretacji, w wielu przypadkach PT KRUS wstrzymują wypłatę świadczenia oraz ustalają nadpłatę niezależnie pobranych świadczeń z powodu niespełniania warunków określonych w art. 28 ust. 11 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Zamieszczamy wyrok Sądu Okręgowego w Płocku, który uchyla w całości decyzje Prezesa KRUS o wstrzymaniu wypłaty świadczenia oraz ustala, że nie została pobrana nienależnie część renty – do wykorzystania w podobnych sytuacjach (zobacz >>>).
(Źródło: KRIR)