W związku z sygnałami napływającymi do samorządu rolniczego od rolników, którym komornik zajął przelane przez ARiMR na rachunek bankowy środki z zaliczki na poczet płatności bezpośrednich za 2016 r., Zarząd KRIR zwrócił się do ministra rolnictwa z prośbą o informacje czy środki z płatności bezpośrednich znajdujące się już na rachunku bankowym rolnika indywidualnego mogą być zajmowane przez komornika sądowego. W odpowiedzi na wniosek samorządu rolniczego, resort rolnictwa w dniu 22 grudnia 2016 r. poinformował, że zgodnie z art. 8 § 1 pkt 15 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postepowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r. poz. 599, z późn. zm.) oraz art. 831 § 1 pkt 2a ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postepowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.) nie podlegają egzekucji ani administracyjnej ani na postawie Kodeksu postępowania cywilnego środki pochodzące z programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), chyba że wierzytelność egzekwowana powstała w związku z realizacją projektu, na który środki te były przeznaczone.
Mając to na uwadze, a także fakt, że komornicy mają ograniczone możliwości badania pochodzenia środków na rachunku bankowym w razie zajęcia takich środków, ministerstwo przekazało informacje, że beneficjent (dłużnik) powinien zwrócić się do komornika o umorzenie postępowań w zakresie obejmującym egzekucję z tych środków. W razie nieuwzględnienia tego wniosku, beneficjent może wnieść do sądu skargę na czynność komornika. W konkretnych sprawach rozstrzygniecie kwestii, czy środki te podlegają egzekucji, należy zatem – w opinii resortu rolnictwa – do sądu sprawującego nadzór judykacyjny nad komornikiem sądowym.
Poinformowano, że w przypadku egzekucji administracyjnej, zgodnie z art. 23 § 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nadzór nad egzekucją należności pieniężnych sprawuje właściwy miejscowo dyrektor izby skarbowej.
Zgodnie z art. 23 § 6 ustawy o postepowaniu egzekucyjnym w administracji, organy sprawujące nadzór mogą, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, wstrzymać z urzędu, na czas określony, czynności egzekucyjne lub postepowanie egzekucyjne prowadzone przez nadzorowany organ – przekazał resort rolnictwa.
(Źródło: KRIR)